MIJ NIET BELLEN: DE VOORDELEN VAN WHATSAPP RECRUITMENT

Blog
Laatste update: 25 07 2023

DE VOORDELEN VAN WHATSAPP IN EEN RECRUITMENT PROCES

De gemiddelde mailbox overstroomt. Veel mensen zien door de hoeveelheid spam het bos niet meer en steeds meer jongeren hebben last van belangst. Een op de vier mensen tussen de 18 en de 30 jaar vindt het ongelofelijk awkward om te telefoneren. Ze sturen liever een appje. Ook zijn mensen gewend om snel te reageren op WhatsApp-berichten. Het zal je dus niet verbazen dat WhatsApp een veel hogere open- en responsratio heeft dan e-mail of bellen. Een van ons meest effectieve en snelgroeiende strategieën is WhatsApp recruitment. We vertellen je graag meer over de voordelen en hoe wij Whatsapp recruitment inzetten.

 

START JE SOLLICITATIE PROCES DIRECT GOED

Door WhatsApp te gebruiken voor het contact leggen met sollicitanten, kun je snel, gemakkelijk en informeel met kandidaten communiceren en vragen beantwoorden. Maar nog belangrijker dit geldt ook andersom! Door het snelle schakelen creëer je direct een gevoel betrokkenheid. Een goed begin dus.

 

BOUW EEN BAND OP 

Ja! Een van de grootste voordelen van WhatsApp recruitment is de mogelijkheid om een persoonlijke band op te bouwen met kandidaten. Het informele karakter van WhatsApp stelt recruiters in staat om op een persoonlijk niveau te communiceren, waardoor er vertrouwen ontstaat. Door een authentieke relatie met kandidaten op te bouwen, vergroot je de kans dat ze voor jouw organisatie kiezen.

 

CREËER EEN HOGER RESPONSRATIO

Hoge mate van betrokkenheid en respons In vergelijking met e-mail of traditionele wervingsmethoden heeft WhatsApp een veel hogere open- en responsratio. Mensen zijn gewend om snel te reageren op WhatsApp-berichten, wat resulteert in een hogere betrokkenheid bij kandidaten.

 

1, 2, 3, MATCH... OF NIET?

Door korte vragen over en weer te stellen, komen zowel de kandidaat als wij er sneller achter of er een match is. Door gebruik te maken van multimediafuncties zoals spraakberichten, foto's en video's, krijg je een beter beeld van de kandidaten en hun vaardigheden. Zo kunnen recruiters snel een geïnformeerde beslissing nemen en het selectieproces versnellen.

 

PASSIEVE KANDIDATEN BENADEREN

Heb je al een talentpool en heel wat contactgegevens? Naast het benaderen van actief werkzoekenden, opent WhatsApp recruitment ook de deur naar passieve kandidaten. Veel professionals hebben mogelijk geen actief CV op jobboards, maar staan wel open voor nieuwe kansen. Door WhatsApp te gebruiken, kun je deze potentiële kandidaten bereiken en hen enthousiast maken over de mogelijkheden die jouw organisatie te bieden heeft.

ZEER ZEKER AAN TE RADEN

Waarom wij fan zijn van Whatsapp recruitment mag duidelijk zijn, maar de inhoud van je berichten is natuurlijk net zo belangrijk voor de mate van respons en betrokkenheid van kandidaten. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van welke doelgroep je wilt bereiken. Hierbij de onze secrets to success per doelgroep:

 

MILLENNIALS

Millennials zijn opgegroeid met digitale communicatie en hebben een voorkeur voor snelle, informele en persoonlijke interacties. Ze waarderen authenticiteit en willen graag weten hoe een baan bijdraagt aan hun persoonlijke en professionele groei. Schrijf berichten die gericht zijn op hun individuele doelen en waarden, in een informele en vriendelijke toon.

 

GENERATIE X

Generatie X heeft ervaring met zowel traditionele als digitale communicatie. Ze zijn over het algemeen pragmatisch en geven de voorkeur aan een evenwicht tussen professionaliteit en persoonlijkheid. Het is belangrijk om de waarde en impact van de functie of het bedrijf op hun carrière en levensstijl te benadrukken. Het gebruik van een directe, maar respectvolle toon is effectief bij het aanspreken van generatie X.

 

BOOMERS

Boomers hebben meer ervaring met traditionele communicatiekanalen, zoals telefonische gesprekken en persoonlijke ontmoetingen. Ze hechten vaak waarde aan professionaliteit en langdurige relaties. Het is belangrijk om de inhoud van je berichten te richten op de specifieke vaardigheden en expertise van boomers, evenals de stabiliteit en betrouwbaarheid van je bedrijf. Het gebruik van een formelere toon en het benadrukken van de waarde van persoonlijk contact kunnen effectief zijn bij het aanspreken van boomers. Whatsapp recruitment bij Boomers is niet altijd even effectief. Geef in ieder geval ook altijd de mogelijkheid om te bellen of e-mailen.

 

ZET JE WHATSAPP RECRUITMENT SLIM IN...

Kortom, door WhatsApp recruitment slim in te zetten, kun je toptalent aantrekken en je concurrentiepositie versterken in de zoektocht naar de beste kandidaten voor jouw organisatie. Wil je meer weten of graag onze expertise aan het werk zetten? Let us know!

Deel dit artikel

Lees meer van onze posts.