Heb je een berg sollicitaties maar nauwelijks geschikte hires? Of merk je dat de nieuwkomers die je via je website of jobboard binnenhaalt niet helemaal passen? Grote kans dat de oorzaak bij je vacatureteksten ligt. Een goed geschreven vacaturetekst is namelijk veel meer dan een opsomming van vereisten en voorwaarden. Het is je eerste screening en speelt een grote rol in het aantrekken van de juiste kandidaten.
Je denkt misschien dat je alles goed hebt gedaan: alle functie-eisen staan erin, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn dik in orde, wat kan er misgaan? Nou, behoorlijk wat. Een vacaturetekst die niet goed in elkaar steekt, kan leiden tot een stroom van ongeschikte sollicitanten. Dit resulteert in tijdverlies tijdens de selectieprocedure en problemen tijdens de onboarding. Een sterke vacaturetekst zorgt ervoor dat je de juiste mensen aanspreekt en dat de kandidaten die reageren, daadwerkelijk passen bij de functie en je bedrijfscultuur.
Maar hoe doe je dat? Specifiek maar niet tΓ©. Een goede vergelijking is het schrijven van een datingprofiel. Je zult specifiek moeten zijn over wat je zoekt om de juiste match aan te trekken, maar je wilt ook niet te streng zijn. Vermijd vage termen zoals “teamplayer”, “spin in het web” of “9-tot-5-mentaliteit”. Deze termen zijn nietszeggend en verre van aantrekkelijk. Geef in plaats daarvan concrete voorbeelden van de vaardigheden en ervaringen die je zoekt.
Net zoals in de datingwereld kan de toon van je vacaturetekst maken of breken of iemand verder leest. Is je tekst te stijf, dan swipen je potentiΓ«le toppers naar links. Te losjes, en je verliest de professionals die je eigenlijk zoekt. Het gaat om een balans: je moet duidelijk maken wie je zoekt, maar ook wie jullie als bedrijf zijn. Straal in je tekst dezelfde cultuur uit die je binnen je organisatie hebt. Laat zien dat je weet wie je ideale kandidaat is en spreek die direct aan.
De eerste indruk telt. Zorg ervoor dat je introductie pakkend is en meteen duidelijk maakt waarom een kandidaat bij jou zou willen werken. Geef een inkijkje in het team, de werksfeer en de uitdagingen die ze kunnen verwachten. Een sterke opening houdt de lezer vast en moedigt ze aan om verder te lezen.
Door je vacatureteksten strategisch te schrijven, kun je ervoor zorgen dat je niet alleen veel sollicitanten krijgt, maar vooral de juiste. Dit verkort de tijd die je kwijt bent aan selecteren en zorgt voor een soepelere onboarding. Investeer in het optimaliseren van je vacatureteksten en zie hoe het niet alleen het aantal sollicitaties, maar ook de kwaliteit ervan verbetert. Onthoud: net zoals in de datingwereld geldt ook hier, je wilt geen zee van matches, je wilt de juiste match. Dus, als je de volgende keer een vacature opstelt, denk dan aan hoe je jezelf zou presenteren op een eerste date. Wees eerlijk, wees specifiek en vooral: wees aantrekkelijk. Alleen dan vind je de perfecte match voor jouw organisatie.