Tips voor een geslaagd sollicitatiegesprek

Je bent toe aan de volgende stap in je carrière. De kennis en ervaring heb je in de pocket en dit heeft je een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek opgeleverd. Het enige wat je nu nog te doen staat is de recruiter/manager ervan overtuigen dat jij dé geschikte kandidaat bent.

Het is vanzelfsprekend dat je voor een groot gedeelte al goed bent voorbereid; je hebt je verdiept in de core business van het bedrijf, je bent je bewust van de belangrijkste vereisten zoals geschetst in het functieprofiel. Gezamenlijk vormen deze twee punten  de basis voor jouw sollicitatie.
Het geprek is een mooi moment om te laten zien hoe gemotiveerd en ambitieus je bent, en verder uit te weiden over een aantal punten die je benoemd hebt in je motivatiebrief of cv. Het uitweiden over bepaalde punten kan voor sommigen al snel een valkuil vormen. ‘Less is more’ en tijdens jouw sollicitatiegesprek ligt de focus niet op wat je vertelt maar op de manier waarop je het vertelt. Het proces van solliciteren tot het ondertekenen van een arbeidscontract verloopt vaak in 3 stappen;

Stap 1: Oriëntatie

Het bedrijf probeert te achterhalen met wat voor type kandidaat ze te maken hebben aan de hand van een oriënterend gesprek. Ze willen weten wie je bent en hoe je overkomt. Ben jij in staat om te functioneren binnen het bedrijf? Pas jij in het team? Alles om te achterhalen wat voor toegevoegde waarde jij zou kunnen bieden. Een aantal voorbeeldvragen:

  • Wat trekt jou het meest aan in onze producten en diensten?
  • Wat weet je over het bedrijf?/Wat vind je interessant aan ons bedrijf?
  • Naar wat voor uitdagingen ben je op zoek?
  • Wat zijn jouw beste kwaliteiten? Wat zijn jouw mindere kwaliteiten?
  • Wat zijn je ambities? Wat wil jij in de aankomende 5 jaar bereiken?
  • Omschrijf eens een bedrijfscultuur waarin jij het beste zou kunnen functioneren?
  • Wat zijn je verwachtingen van de functie?

Belangrijk hierbij is dat jij in staat bent om jouw antwoorden goed te onderbouwen. Let er wel op dat je niet te ver afwijkt in je enthousiasme, en antwoord geeft op vragen die niet gesteld zijn. Gebruik praktijkvoorbeelden om het voor jouw gesprekspartners tastbaar te maken. Uiteraard is het een gesprek, dus schroom niet om zelf ook vragen te stellen;

  • Kunt u mij iets meer vertellen over de sfeer op de werkvloer?
  • Kunt u mij iets meer vertellen over het team?
  • Hoeveel leidinggevenden zijn er? En op welke manier heeft de leidinggevende het liefst dat ik rapporteer?
  • Kunt u me iets meer vertellen over de volgende stappen in de procedure?

Stap 2: Competenties en vaardigheden

Afhankelijk van de sollicitatieprocedure van het bedrijf kan je worden uitgenodigd voor een tweede gesprek of zal het huidige gesprek zich meer richten op jouw competenties en vaardigheden;

  • Hoe genereer jij nieuwe leads?
  • Hoe benader je prospects?
  • Over welke kwaliteiten moet jij beschikken om de taken die bij deze functie horen succesvol uit te voeren, volgens jou?
  • Hoe win jij het vertrouwen van klanten?
  • Wat doe je eraan om ervoor te zorgen dat je een duurzame relatie met je klanten opbouwt en onderhoudt?

Functie-inhoudelijke vragen worden gesteld om te achterhalen of jij begrijpt wat er van je wordt verwacht en of jij jezelf in staat stelt om dit succesvol te doen. Deze vragen kan je mooi gebruiken om je te onderscheiden van andere kandidaten. Geef bijvoorbeeld concrete voorbeelden uit de praktijk om je antwoorden kracht bij te zetten. Dit zal dan waarschijnlijk leiden tot competentiegerichte vragen. Denk hierbij aan vragen zoals:

  • Kan je iets meer vertellen over een van je ervaringen tot nu toe?
  • Kan je iets meer vertellen over (bijvoorbeeld) je laatste verkoopgesprek en was deze succesvol?
  • Hoe overtuig je een klant in geval van twijfel?
  • Waar let je op als een klant je van informatie voorziet?

Stap 3: Onderhandelen

Onthoud dat wanneer het tijd is om te onderhandelen over je arbeidscontract, dat er vanuit beide partijen de wil is om een samenwerking aan te gaan. Dit gesprek vormt dan ook de basis voor jouw toekomst binnen het bedrijf en mag dus niet onderschat worden. Als je in de gelegenheid bent om zelf een aanbod te doen, blijf dan wel realistisch. Is het tegen aanbod niet exact wat je ervan verwachtte, onderbouw je bezwaren dan. Houdt te allen tijden in gedachten dat dit een zakelijke overeenkomst is en laat je niet leiden door je emoties.

Hopelijk zullen deze tips je helpen om je nóg beter voor te bereiden op jouw volgende sollicitatiegesprek. Het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je comfortabel bent, jezelf kan zijn tijdens het gesprek en tijdens het bekleden van je nieuwe functie en dat jij 100% achter jouw keuze staat!