Onze grote held Branson over mensen binnen zijn bedrijf

Amsterdam, 1 december 2014

Als je een top-5 moest maken van regels voor succesvol zakendoen, hoe ziet die er dan uit en waar staat dan de “factor mensen”? 

De factor mensen staat altijd en iedere keer weer hoog op mijn top-5. Mensen zijn de basis van veel bedrijfssuccessen en – omdat veel ondernemers die factor onderwaarderen – eveneens van ontelbare mislukkingen.

Terwijl het moderne denken in businessschools ervan uitgaat dat alles wat iemand met een idee nodig heeft om succes te hebben focus, duidelijkheid en een goed businessplan zijn, ben ik erachter gekomen dat het veel belangrijker is een team samen te stellen van uitstekende mensen die allemaal goed gemotiveerd en gedreven zijn en durf hebben. Laten we eens kijken hoe je moet beginnen.

1. Uitstekende mensen vindendownload

De successen van Virgin-bedrijven als Active, Atlantic, Money en Mobile waren allemaal gebaseerd op de geweldige managementteams die we hadden samengesteld; alle managers hadden visie en passie en hadden allemaal het gevoel dat ze hun eigen bedrijf aan het runnen waren.

We zijn heel specifiek op zoek naar leiders die in staat zijn goed naar feedback van hun werknemers en hun klanten  te luisteren – dat is cruciaal om je service of je product top en innovatief te houden. Wanneer dingen fout beginnen te lopen, zie je vaak dat stafleden het gevoel hebben genegeerd te worden en dat goed ideeën gewoon niet tot de top doordringen.

Leiders moeten de durf hebben moeilijke beslissingen te nemen en tevens de passie en de kunde hun staf te inspireren en die door moeilijke tijden heen te loodsen. Onze beste ceo’s zijn niet geïnteresseerd in de grootte van hun kantoor of de dikte van hun tapijt.

2. Denk eraan dat de werknemers de business zijn

Een succesvol bedrijf bestaat niet uit het product of de service die het levert, ook niet uit de goede levertijden en zelfs niet uit de bedrijfscultuur: het is de groep mensen die verbonden zijn door dat ene gemeenschappelijke doel en door die ene gemeenschappelijke visie. Virgin bijvoorbeeld heeft dezelfde vliegtuigen als de concurrenten en onze sportfaciliteiten bieden ongeveer hetzelfde als die van anderen.  Wat onderscheidt ons van de concurrentie? Onze werknemers.

Ook het meest doorwrochte businessplan zal niets opleveren als het niet wordt uitgevoerd door een enthousiaste en gedreven staf. En dit geldt met name wanneer dingen een beetje mis gaan lopen; een vriendelijk en proactief team kan mensen vaak weer voor zich winnen en daarmee een mogelijke ramp vermijden en soms zelfs een nadelige situatie in een voordelige doen keren.

3. Zie altijd het beste in je mensen. Geef complimenten, geen kritiek

Een leider moet niet zozeer op fouten letten, maar veel meer letten op mensen die iets goeds doen. Als deze cultuur van leren en beter worden van medewerkers door complimenten en erkenning aan de top begint, zal de angst van medewerkers om fouten te maken in de kiem gesmoord worden waardoor het risico op het vastlopen van het bedrijf, met name in de beginperiode, vermeden wordt.

Wanneer fouten gemaakt worden – en dat is onvermijdelijk – wil ik er altijd van leren en het is niet zinvol te blijven doorzeuren over wat er fout ging. Het is bijna altijd veel beter niet te diep in te gaan op wat er duidelijk fout ging met de mensen die erbij betrokken waren. Zij weten precies wat er gebeurd is.

4. Neem jezelf niet te serieus

Bij Virgin gaan we er prat op altijd plezier in ons werk te hebben, waarmee ik bedoel dat we er steeds voor proberen te zorgen dat zowel de medewerkers als de klanten echt een gevoel van warmte en toewijding krijgen.

Ik heb dit vanaf het begin belangrijk gevonden, een beetje opdoffen, ik heb allerlei stunts geprobeerd (die niet allemaal 100 procent goed gingen), maar in het algemeen heb ik steeds laten zien dat ik mezelf niet al te serieus neem. Mijn aanpak zal niet bij alle soorten bedrijven werken, maar een beetje perspectief blijven zien en het management niet de kans geven afstandelijk te worden, houdt je staf bij de les.

Dat gevoel van warmte voeden bij je werknemers, ervoor zorgen dat zij persoonlijk geïnteresseerd zijn in de wensen van de klant – dat is cruciaal wanneer je er zeker van wilt zijn dat iedereen die met je werkt lol heeft in wat hij of zij aan het doen is; en dat betekent weer dat iedereen trots moet zijn op het bedrijf. Dit is essentieel voor langlopend succes en zorgt ervoor dat je net iets beter bent dan de concurrent.

Om werknemers te vinden die die interesse hebben in de onze klanten, zijn we op zoek naar mensen die echt enthousiast zijn en karakter hebben. We hebben een beetje een voordeel op onze concurrenten omdat we enerzijds onze merknaam al hebben, maar anderzijds ook omdat we in ons allereerste begin mensen hebben aangenomen om te werken in de muziekindustrie, en nu in de lucht- en ruimtevaart, takken die echte enthousiastelingen aantrekken.

5. “Screw it, just do it”

Tot slot, om succes te hebben in de business, moet je het lef hebben om eraan te beginnen. Een bedrijf beginnen is een groot risico; een ondernemer moet vastberaden zijn en heeft overtuiging nodig om de eerste hindernissen te overwinnen. De meeste startende ondernemers gaan in de beginjaren onderuit; een sleutel tot succes is derhalve het in staat zijn weer op te staan en opnieuw te beginnen.

Als het er op gaat lijken dat je bedrijf het niet gaat redden, kunnen er een paar in je team de moed gaan verliezen. Op dat cruciale moment is het jouw kennis van de factor mensen die je bedrijf kan maken of kraken. Laten we hier een volgende keer nog eens op terugkomen.

Bron: Sprout door Nicki McKenzie, Malaga, West-Australië