Online retailers en vervoerders vrezen een tekort aan seizoenskrachten in Amerika

Grote online retailers en vervoerders hebben moeite om voldoende seizoenskrachten aan te trekken voor de feestdagen. Volgens de Wall Street Journal blijkt dat de aanhoudende groei van e-commerce gecombineerd met een laag werkloosheidspercentage voor zowel de vervoerders als de grote online retailers het moeilijk is om voldoende tijdelijke personeel aan te trekken.

Beide bedrijfstakken worden hier door gedwongen om de tijdelijke krachten hogere lonen aan te bieden. Waar de uurlonen voor magazijnmedewerkers jarenlang op hetzelfde niveau lagen, beloven de bedrijven dit jaar uurlonen die tussen de $1.50 en $3.00 hoger liggen – vaak ruim 10% meer. Om dit allemaal tegen te gaan zijn logistieke bedrijven eerder begonnen met het zoeken naar personeel voor de feestdagen.

95.000 extra krachten

Het bericht van de Wall Street Journal komt daags na de presentatie van UPS haar plannen voor dit najaar. Net als vorig jaar wil de vervoerder dit jaar 95.000 extra medewerkers aantrekken in de loop naar Thanksgiving en kerst. Vorig jaar bleek dit aantal nog teveel waardoor bedrijfsresultaten in het laatste kwartaal tegenvielen – door de groei van e-commerce moet het aantal dit jaar wel precies goed zijn. Wel zal de vervoerder dus scherp op de loonkosten moeten letten, wil men dit jaar positiever afsluiten.

De plannen van FedEx en Amazon voor dit jaar zijn op dit moment nog onduidelijk. Amerika’s tweede vervoerders huurde vorig jaar 50.000 extra krachten in. ’s Lands grootste online retailer maar liefst 80.000.

Kwantiteit en kwaliteit

Het aantrekken van genoeg personeel is geen uitdaging volgens experts, maar het van vinden van “goed genoeg” personeel blijkt lastig te zijn. “Mensen moeten goed kunnen tellen, bekwaam zijn in wiskunde goed kunnen communiceren en opdrachten kunnen volgen” aldus CEO Robert Tompkins van logistiek dienstverlener Landis Logistics. Zijn bedrijf doet er dit jaar dubbel zo lang over om full-time functies te vervullen. Hij voegt er aan toe: “je moet meer kunnen dan iets in een doos gooien. Het moet correct verpakt worden, en zonder schade aankomen. Dat maakt het vinden van mensen lastig.”

Meer waarschuwingen

Dit jaar zijn er meerdere artikelen gepubliceerd voor “Emerce” over de waarschuwingen die worden aangeduid in verband met de aankomende drukte en hoe de online retailers en vervoerders zich hierop voorbereiden.