Het nieuwe werken niet populair onder studenten en starters

Studenten en starters blijken traditioneel op het gebied van werk. ‘Het Nieuwe Werken’ is dan ook niet populair onder deze groep. Dat blijkt uit onderzoek van Studentalent onder 1800 HBO- en WO- studenten en starters.

Studenten en starters hechten weinig waarde aan thuiswerken, een flexibele werkplek of flexibele kantoortijden. 73 procent werkt namelijk het liefst op kantoor.

Jong hoogopgeleid talent vindt daarentegen vooral sfeer, leuke collega’s, opleiding en ontwikkeling belangrijke voorwaarden bij de keuze van een baan.

Wanneer studenten en starters de arbeidsmarkt op gaan, oriënteren zij zich bijna altijd online. Dit doen zij vooral via Google (92 procent). In de werving blijkt een recruitmentsite een belangrijk middel om met de doelgroep te communiceren.

De onderzochte groep blijkt nauwelijks waarde te hechten aan foto’s en filmpjes (8 procent) op de site van de potentiële werkgever; deze vertegenwoordigen volgens hen niet het echte verhaal van het bedrijf. Wel vinden ze de missie en visie van een organisatie belangrijk.

De grootste afknapper op de site van een mogelijke werkgever is het ontbreken van contactgegevens (37 procent). In het reageren op openstaande vacatures zijn studenten en starters ook traditioneel, het overgrote deel (78 procent) verkiest een mail met cv boven het invullen van een webformulier of een profiel op LinkedIn.

Studenten en starters worden vooral lid van een bedrijfsnetwerk op social media omdat zij dat bedrijf ‘gewoon leuk’ vinden (57 procent). Openstaande vacatures zijn slechts voor een kwart een reden om een bedrijf te volgen.

Het MKB blijft het meest populair onder studenten en starters. Zij staan niet te trappelen om direct een eigen bedrijf (6 procent) te beginnen, want ze willen graag ervaring opdoen. Dat doen zij het liefst bij een internationaal of commercieel bedrijf.